Internet blir mobilt
Internets övergång till et mobilt Internet tog fart redan under sensommaren 2007. Under hösten 2007 närapå exploderade försäljningen av mobila abonnemang och s.k. donglar för 3G-surfning, åtminstone bland ”early adaptors”. Under hösten 2008 accelererade försäljningen av minidatorer, där vissa redan var redo att ta ombord 3G-kortet för datatrafik.
Mobiloperatörerna i Sverige talar nu om sina investeringar i LTE/4G-telefonin. De meddelar att de arbetar för fullt med nästa genereation dataöverföring, 4G. De antyder försiktigt att de kommer att börja erbjuda en sådan trafik under 2010.
I det mobila Internet ser vi också en motstående trend. För första gången har kundunderlaget blivit så stort att 3 aviserar begränsningar i de mobila abonnemangens trafik. Samtidigt antyder man att det endast är ett begränsat antal individer som står för ett överutnyttjande av näten.
Internet förmedlar mer media
På de trådade bredbanden börjar mediatjänster med strömmande innehåll (video, musik etc.) få ett ordentligt grepp om kunderna. Legala innehållstjänster som exempelvis Youtube och Spotify får ett starkare grepp om marknaden. Ericsson, Nokia, och flera traditionella teleoperatörer försöker etablera sina egna innehållstjänster. De sätter upp sina skyddade marknader (”walled gardens”) för att tjäna pengar på nätet. Mer media på det trådade Internet och troligtvis även på det trådlösa Internet kräver Investeringar vartefter kundunderlaget ökar.
Handhållna Internet-terminaler
Flera kinesiska aktörer tävlar om att få leverera hårdvara till Googles nya ”hand-held-device”. Det påminner också om vad relativt lätt det är att skaffa själva hårdvaran för telefoni. Ericsson förenar sig med den konkurrent de till synes inte kan slå ( enligt parollen ”if you can’t beat them, join them”). HTC får konstruera hela inkråmet till det nya flaggskeppet Experia. Samtidigt lämnar Ericsson och flera andra aktörer den öppna plattformen Symbian. De lejer ut tillverkningen av hårdvaran, och stoppar troligtvis in operativsystemet Android i den från andra inköpta telefonen. Vad blir det då egentligen kvar av Ericsson, förutom varumärket?
Rejset att slippa investera i Internetinfrastruktur
Mellan operatörerna blir det ett svarte-petter-spel i att slippa investera i ny infrastruktur. Så länge man inte kan säkra framtida intäkter från sådana skyddade innehållsmarknader, blir investering i trådad infrastruktur en riskaffär. Det öppna Internet ger mången produktutvecklare på de trditionella ISP:erna huvudvärk. Ska de ta betalt för trafikförmedling, för innehållstjänster eller båda två?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar