Det stora genomslaget för iPhone under 2008 skiftar hela marknaden för det som förr kallades mobiltelefoner. Alla stora aktörer tycks nu arbeta med liknande handheld device-lösningar. Nokia slutade tala om mobiltelefoner för flera år sedan, men har ändå inte lyckats producera en sådan kolossal framgång som iPhone ändå är (och detta trots de många tekniska barnsjukdomarna iPhonen brottades med). Vad gör egentligen Apple som inte Nokia– eller Ericsson- lyckas med?
Apple tycks göra alla fel i boken, men vi går på det i all fall. De låser in sina användare med proprietära (eller åtminstone bängliga) format. De säljer hutlöst dyr hårdvara. Ändå köper vi dem. iPhone-effekten är kanske isolerad till en begränsad skara early-adaptors i ett förmöget hörn av Europa och västra USA. Men det är i sådana fall en tillräckligt stor användargrupp för att ge genomslag på alla de globala marknaderna.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar